Alla inlägg under februari 2010

Av Therese Karlsson - 7 februari 2010 11:52

Jag älskar sådan där gamla husmorstips! Kan hända att man inte kan kalla dem för det men jag hade inget bättre epitet att komma med! Ni vet sådan där gamla ideer som de äldre damerna använder sig av ist för en massa nymodiga kemikalier!


För inte så himla länge sedan kom det en dam fram till mig i butiken och frågade efter ättika! När jag hade följt med henne och visat dess plats så tackade hon och små log så där lite förnurligt.
-"Nu skall jag tala om för dej vad jag använder det till!" sade hon. -"När jag har rengört handfatet i badrummet med tvål och vatten så ta jag en skvätt och gnugar ordentligt med en liten borste. Så försvinner den där hemska kalken som ALLTID blir kvar runt kranen". 
-"Jahaja, där ser man, så smidigt" lyckades jag klämma ur mig till svar. Helt häpen över damens entusiasm över sitt lilla, enligt henne, nästan hemliga knep. Hon blinkade åt mig och plockade till sig ett par flaskor från hyllan och ner i sin korg.


I förra veckan frågade en annan äldre dam mig vart hon kunde hitta citronsyra någonstanns. Jag följde med henne till hyllan och räckte henne en liten påse.
-"Finns det inte större påsar?" Frågade hon. -"Du förstår, jag använder det när jag rengör toalettstolen. Det är mycket bttre än alla de andra nymodigheterna!"


VA!!!! Är det inte fantastiskt spännande med alla gamla knep som denna generation sitter inne med. Jag tycker att det borde vara deras skyldighet att förmedla dem till oss övriga som bara går till butiken och handlar på oss det ena medlet efter det andra som Herr muskel och de där ank förpackningarna som enligt reklamen skall vara så FANTASTISKA mot smuts i våra holkar i badrummet! För att inte tala om alla andra rengörings och putsmedel. För jag vet att iallafall mitt städskåp snart svämmar över. Kanske det borde skrivas en bok med tips och råd för jag undrar om inte ättikan och citroncyran både är mildare mot miljön och hälsan. Inte skulle man kunna halsa ur en ank förpackning av rädsla för vad som finns däri. Men om man bortser från smak och lukt på ättikan så känns det betydligt lättare att plocka av korken på en sådan flaska och hutta lite granna. :-)


Är det någon som har fler tips att komma med så är jag idel öra! 

Av Therese Karlsson - 6 februari 2010 13:17

Sovmorgon! Härligt! Vi passade på alla tre och hade inte ställt någon väckar klocka. Det behöver vi ju inte göra när vi har Faxe som säger till i rimlig tid när han vill gå ut och har ledsnat för att han tycker att vi är tråkiga! Perfekt. Efter att Andreas tagit en promenad med Faxe och jag varit hos hästarna så var det fruksot dags. Därefter bestämde vi oss att åka till till bygdegården och hjälpa till med att duka. De var redan i full gång när vi kom fram och tyvärr så blir de inte riktigt så många som de hade hoppats på. SÅ, om det är någon där ute som känner för att åka ock äta och dricka gott för att sedan svänga sina lurviga i glada vänners lag så lovar jag att ni är välkommna bara att ni slår en signal till pappsen :-)  Faxe fick vara med i bygdegården och han tyckte det var riktigt roligt att springa runt på de hala golven och nosa på alla som var där. Som tack för hjälpen så blev vi bjudna ner till gården för att äta middag så nu tar vi Faxen och går ner för att se vad som står dukat på bordet där när vi kommer.'

Sedan kommer otto och Gizmo över för en liten promenad. Otto skulle vara hundvakt åt sin farmors schäfer tik så hon följer med också. Efteråt hoppas vi att de kan få busa loss i trädgården! Det blir bra det när solen lyser oc hdet faktiskt inte är allt för många minusgrader för en gång skull!

 Ikväll kommer svärföräldrarna och Cola över en sväng. Jag måste säga att de är modiga som anmält sig till knytkalas utan tt igentligen känna så många. Men när man är tevlig, öppen och social så kan det ju inte bli annat än lyckat ändå! Eller hur!?!? Vi skall vara hundvakt under kvällen till två, förmodligen, riktigt busiga vovvar. Härligt!

Av Therese Karlsson - 4 februari 2010 14:26

Jag vaknade upp igår morses och var toksugen på att baka! Det var så sjukt länge sedan sist så jag gick ner till gården för att hämta ägg. Men efter att ha blivit kvar där hela förmiddagen så blev det brottom hem till hästarna och fixa där. Sedan ringde Andreas att vi skulle åka in till byn och hälsa på lille Theo med familj så efter lite snö skottning och matlagning så fanns det helt enkelt ingen tid över. Så jag fick skrida till verket idag ist. Tänkte göra vanlig hederlig sockerkaka för det är så himla gott när den fortfarande är ljummen. Jag gjorde dubbel smet men i den ena formen blandade jag i björnbär också! Jag måste säga att söt sockerkaksdeg och syrliga björnbär blir sjukt gott tillsammans! Mycket nöjd över resultatet! Synd bara att jag måste åka och jobba nu så jag inte hinner smaka något vidare. Det får väl bli nattamaten när jag kommer hem sent ikväll!

Av Therese Karlsson - 4 februari 2010 11:55

Om ni inte redan har förståt det så är mina djur en stor del av mitt liv. De ger till stor del vilkorslös kärlek och vänskap. De är roliga, underbara och tillgivna. Dessutom kräver de min/vår omvårdnad och vårt ledarskap. Något som skänker mycket glädje är när man ser att de mår bra, har roligt och trivs med tillvaron!


Faxe var några dagar i Falköping hos Cola och svärföräldrarna i början på veckan och närde kom hem med honom hit så var det fullt med lek och bus. Det är så otroligt härligt att se hundarnas lycka tillsammans. De ger oss en massa skratt och både Cola och Faxe skulle vara i närheten av Andreas! De hade ju inte sett honom på några dagar. Tänk at man kan busa på detta sätt utan att igentligen flytta sig från den fläck där de bafann sig!
        
Igår kväll var vi och hälsade på ett par vänner i byn. De har skaffat en LITEN Cotton valp som nu är 14 veckor gammal.  Det var första gången som de träffades och den lille Theo var först avvaktande innan leklusten och nyfikenheten tog över. Han kom dock på att han kunde smita under stolarna för att komma från den store, gigantiske Faxe när de jagade varandra. På detta sätt kunde han skaffa sig ett litet försprång när Faxe skulle försöka krångla sig igenom för att följa efter. De såg för härliga ut och det var verkligen inte lätt att fånga dem på bild. Efteråt var Faxe ganska trött. Jag tror att det tar på krafterna att busa försiktigt. För han ansträngde sig verkligen för att inte gör den lille illa och det var skönt att se att han tog sitt ansvar där. :-)
                        

Av Therese Karlsson - 1 februari 2010 19:38

Jag har sjukt fina föräldrar! Ikväll när jag kom hem från jobbet var uppfarten ordentligt och väldigt brett skottad.!!!! För att inte tala om gången från uppfarten fram till dörren! Nu behöver man inte längre gå balansgång på den för att ta sig in i huset. Förut var snödrivorna så stora där vi skottat att själva gången på något mystiskt sätt hade börjat smalna av. Och drivorna längs med uppfarten var så stora att det även krympte där med. Snart hade vi inte kommit ut med bilarna och mer snö är visst på G! Tur man har en pappa på lagom avstånd med traktor och skopa! Tackför hjälpen papps!

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards