Alla inlägg under januari 2012

Av Therese Karlsson - 21 januari 2012 13:49

Jag var verkligen inte på G för en diskussion! Jag hade hunnit göra några ärenden efter jobbet och var tvungen att gör ett till innan jag åkte hem! Jag hade inte sett min lille Snoddas på hela dagen och det var ett tag sedan det blev mörkt!

Jag skyndar mig ut från affären men hamnar bakom två andra familjer och blir tvungen att sakta ner på tempot för några sekunder! Skönt att de var före mig ut! För jag var VERKLIGEN INTE sugen på att dra igång den diskussion som jag vet hade uppstått om det hade varit jag som gick ut genom dörren först! Det var alldeles för länge sedan jag fick en kram och ville bara hem! :-) Vår lilla klunga kommer ut genom dörren och möts av en rockklädd man med ett brett leende och en trottoarpratare som i stora bokstäver skriker ut det budskap som rockmannen stod för; ”Bygg ut E20 till motorväg NU!” Hans leende var menat som något inbjudande men för mig kändes det mer som ett hånleende!

Du förstår, När det förra gången var på tal om att dra en ny vägsträcka istället för nuvarande! När det var på tal om tvångsinlösen av gårdar och hem för att kunna dra den nya vägsträcka som det var tänkt! Den gången skulle vägen dras rakt genom min mor och fars skog! Den familjegård jag är uppväxt på skulle bli förstörd! Man kan tycka vad man vill om E20 just nu och alla har rätt till sin åsikt men faktum är att den skog jag pratar om skulle asfalteras och förstöras och det är fler gårdar och hem som  kommer att jämnas med marken! Inte nog med den ekonomiska biten där ersättningen är så minimal för markägarna att det inte på långa vägar skulle motsvara den penning man kan få vid en vanlig normal försäljning. Den skog jag pratar om är också en oas för väldigt många människor från samhällena runt omkring! Människor lämnar byns gator för at komma ut hit för att andas, man släpper sina stadshundar lösa och motionera sina egna kroppar på en stor mängd fina skogs och grusvägar! Man kommer för att skörda det som skogen odlar, lingon, blåbär och svamp! Det är på samma vägar som man ofta möter människor till häst, både på sina egna och på en islandshäst som travar fram i en turridning! Detta är mitt hem, arvet till mig och mina syskon, till mina barn och då menar jag inte arv med en ekonomisk innebörd. Nej,  jag menar arv med en innebörd av kärlek! Här finns min själ och mitt hjärta. Här har både min far, min sambo, mina svärföräldrar och min sambos bror spenderat många timmar på pass med en bössa på axeln. Ibland har de haft tur, ibland har de det inte och här har Faxe samlat många mil i benen genom åren!

Förra svängen, för några år sedan, när det var tal om att bygga ut E20 så färdades min far på den grusväg som går igenom skogen. Där, mitt inne på en skogsväg stod det en bil parkerad. Ingen förare syntes till utan hade förmodligen vandrat av in i skogen! I bakrutan satt det ett sådan där reklamklistermärke med ett budskap. Denna bilägare som då, på något vis, var ute och njöt av naturen hade ett enda budskap i sin bilruta ”Bygg ut E20 till motorväg NU” dubbelmoral?!?! Kanske! Inkompetens?!? JA!!!

Det enda jag kan säga med säkerhet är att mitt hjärta blöder vid tanken på att denna skog, mitt föräldrahem, mitt känslomässiga arv som jag så gärna vill föra vidare, skall gå förlorat på detta sätt! Alla har som sagt rätt till sin egen uppfattning om vad man bör göra med E20! Jag har min och inte har jag hört någon ny ide om vart E20 skal dras……

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards