Alla inlägg under oktober 2009

Av Therese Karlsson - 31 oktober 2009 18:09

Sköna, underbara, härliga lediga dag! Lördag och jag vaknar som vanligt aningens för tidigt. Behöver inte gå upp än men varför ligga kvar när det är så mycket jag vill ha gjort! Konstigt nog så hamnar jag vid datorn det första jag gör. Eller, jag släppte ut Faxen först. Sedan hamnade jag vid burken medan han sprang ute och gjorde sitt! En stund senare kom han in med sådan hastighet att mattan krullade sig vid mina fötter. Tvärvände och sprang upp på andra våning och väckte Andreas med en kindpuss! Se där, då var vi alla uppe om än lite för tidigt! Jag packade på mig ett helt berg med kläder och begav mig till stallet. Andreas tog Faxen och gick. Hua vad det var kallt. Uppfriskande, men kallt. Jag begav mig inte ut i skogen den här gången utan tog ett litet intensivpass i paddocken ist. Härligt! Både jag och häst blev ordentligt varma och plötsligt fanns ingen kyla i värden! Dessutom började solen titt fram och det blev en riktigt fin morgon. Sedan var det brottom hem för jag och min honey skulle ta en sväng till Överby för shopping. Lilla söta Sara följde dessutom med. Vi hittade massa roligt och för varje ny grej så kom tanken -behöver jag verkligen det här? Konstigt nog blev svaret alltid JAAAA!!!Och det blev många påsar med hem! Sara fick med sig en riktigt nice outfit och kommer bli snyggast på festen ikväll! Hoppas ni får kul! Puss och kram på dej!


Hemma på uppfarten mötes vi av Otto och Gizmo! Skojigt för Faxen med bus när han har legat själv några timmar! Andreas hade lagt ett viltspår på morgonen och det tog de nu. Sedan lade de ett spår till lille Gizmo. Hans första och efter lite trevande frisökning så fick han tag på klöven! Mer bus för hundarna och Kaffe till oss och sedan var det dags för dem att åka hem. Tack Gizmo och Otto för ieftermiddag och välkomna åter!

Det bästa är att jag imorgon kommer vakna upp till en precis lika skön, härlig, underbar, ledig dag!

Av Therese Karlsson - 29 oktober 2009 22:53

Så lättade dimman tillslut. Den har legat jätte tjock över slätta idag! Åtminstonde häromkring! I byn hade solen tydligen strålat! Jag och Faxen tog en ridtur efter morgonpromenaden. I skogen fick han springa lös men på grusvägen till och från så fick han gå i koppel. Dimman var så tät så även om både häst, hund och jag hade reflexvästar på oss för att synas kännde jag mig inte tillräkligt säker. Inget får ju hända så vi blir påkörda. Det var så tätt på sina ställen att jag bara såg ett tiotal meter framför mig! Usch vad jag var avundsjuk på de som hade sol!
Efter ridturen försökte jag lägga ett täcka på hästen eftersom hon var lite svettig. Men hon visade tydligt att hon baske mig inte hade tänkt att att bära omkring på ett sådant idag. Öronen åkte bakåt och sedan travade hon iväg med väldigt lätta steg och där stod jag som ett fån halvägs ut i hagen med ett täcke som jag absolut inte ville bära på mer än nödvändigt! Typiskt, Nefertite som alltid brukar vara så lydig och snäll. Men även hon har en egen vilja! Jag brukar inte ge mig utan jag vill ha min vilja igenom när det kommer till alla mina djur! Även mina hästar. Jaja, jag krusar henne inte och inte var det så där extrem kallt och så har de ju lösdriften att gå in i om det skulle bli kyligare. Jag vände på klacken och konkade tillbaka täcket! Sedan åkte jag och Faxen tillbaka hem för att äta lunch. Vi var både han och jag ganska trötta så vi lade oss för att vila en stund i var sin säng innan det var dags att göra sig iordning för att åka till jobbet. Men först ett stopp hos frisssan! Skönt att klippa till det lite och jag mår så bra när det är nygjort!


På tal om någon med en egen vilja. Faxen har en egen han med. Igår kväll när han och jag gick den sista rastningsrundan för kvällen så hade jag ett mål vart jag skulle gå innan det var dags att vända och gå tillbaka. Motionsrundorna var ju redan avklarade för dagen så nu var det bara för att han skulle få göra av sig. När vi hade gått en bit så stannade Faxe bara rätt upp och ner och tittade på mig med huvudet på sned och ville absolut inte gå framåt. Jag fattade vad han tänkte för han är allt ganska klok och han talar om vad han vill på sitt sätt. Han visst nog att han inte behövde gå längre för att uträtta det som skulle göras! Vi vände och gick tillbaka hemåt och hann inte gå många meter förrän han hade gjort både "ettan" och "tvåan" ordentligt och vi kunde öka på takten och gå hem igen. Han kan rutinerna nu!


Andra gånger han har sagt ifrån har varit om en gryta har kokat över på plattan för att jag har lämnat den på medan jag har gått till tvättstugan och blivit kvar lite för länge. Då har han skällt ett par gånger och stått under spisen men lugnat sig så fort jag kommit in i köket. Eller när telefonen ringer och jag är i duschen. Då skallar han ett par gånger. Liksom bara för att tala om att -"kanske borde skynda dig för någon vill något"! Eller när han är hungrig innan matdags och han står på golvet vid köksbänken där hans matskål står och ger ifrån sig ett par skallanden. Jo, nog talar han om vad han vill alltid!

Av Therese Karlsson - 28 oktober 2009 08:43

Det var kallt inatt! Riktigt kallt och när Faxen och jag kom ut för morgonpromenaden så var det vitt på marken! Ja, inte snö vitt utan frost vitt. Faxe blev helt till sig och rusade runt i trädgården! Han tyckte nog att det var riktigt kul anär det knastrade under tassarna och fångade upp frusna löv ifarten och tyckte att jag skulle jaga honom. Dessutom var det ju så himla kul att dricka ur faxebadet när det låg en tunn hinna is på. Isen var nog det roligaste. Så det fick bli en stunds bus i trädgården innan vi gick iväg. Härligt!


Grattis till Jörgen som hade jakt lycka i natt och sköt en best! Hoppas att det var värt det för de var inte hemma förrän klockan 4 och Andreas klocka skulle ringa kl 6 imorse. Hua! Jag vet en som kommer vara riktigt trött ikväll. Men de skulle visst tillbaka på Torsdag kväll. Hoppas de har lika mycket tur då!
            

Av Therese Karlsson - 27 oktober 2009 19:06

Det hade hunnit bli mörkt ute när jag klev ut genom personlingången efter ytterligare en dag på jobbet! Jag har inte riktigt hunnit vänja mig vid att de blir mörkt så fort nu. Jag såg mig omkring på parkeringen medan jag gick mot bilen. blicken fastnade på järnaffärens fönster och jag mös. Fönstren var fulla med adventsljusstakar och jag fick en sådan där skön känsla i kroppen. Jag fick lust att slänga mig i bilen hem och bara riva fram allt vad ljusstakar jag har och börja pyssla. Lite tidigt kanske och jag fick hejda mig! Men när är det okej att plocka fram dem då och ställa upp dem i fönstret utan att man värkar knäpp?!?! Jag gillar verkligen inte hösten. Det är mörkt, kallt rergnigt och allmänt trist och jag blir bara trött av det. Men ikväll fick jag höstens första riktigt sköna känsla och det kan ju behövas nu när det snart blir vinter och kallt. Det sägs ju att det kommer att bli en sträng vinter i år eftersom att det var så mycket rönnbär på träden. Gammalt talesätt. När jag berättade det för josse för ett tag sedan så skrattade hon så gott och sade "-Som om Rönnbären skulle kunna veta det då?!"  Hon har nog rätt! Skrattande


Idag har Faxen varit hos farmor på dagen och farbror hade varit där och hälsat på! Gulle honom som hade tagit ut Faxen på en liten promenad! Tack!!! Nu har Andreas kastat sig i bilen för att möta upp jaktkompisen. De skall sitta ute och vaka gris ikväll. "- Man måste utnyttja månljuset" säger han. Det är klart att han skall göra det men hans lilla sambo sitter hemma och tittar på tv´n och är lite orolig! Kommer nog som vanligt inte kunna sova ordentligt förrän han har kommit hem igen! Det känns lite kymigt att veta att han skall åka hem så sent på natten med alla djur som ränner över skogsvägarna och dessutom är de nog inte så jätte pigga heller. Det brukar kunna bli ganska sent, eller tidigt beroende på hur man ser det! Tur att de är två! Men jag blir inte lugn förrän han är hemma igen! Han brukar få lova att ringa när de åker därifrån och väcka mig om jag har somnat när han kommit hem! Fånigt va........


Imorgon få jag och faxen en lugn och skön dag! Jag har bara ett litet ärende in till byn och sedan är det ledigt! Jag tror jag skall satsa på att ta en rid tur med honom och så skall kanske Emma komma över så vi kan ta en promenad med vovvarna! Det blir sjuuuukt bra det!

Av Therese Karlsson - 27 oktober 2009 07:00

Det märks att det är höst och att man blir lite tröttare av mörkret. Faxen är, precis som matte, riktigt morgontrött så här års. Jag får ropa ner honom ganska många gånger innan han behagar komma. En riktig sömntuta. Men vi piggnar ju till under morgonpromenadens kyla iallafall! :-) Jag får nog gå upp och hämta honom om han inte orkar komma ner snart!

Av Therese Karlsson - 26 oktober 2009 20:44

Måndagskväll! Skönt! Nu är det bara en dags arbete till och sen är jaglite ledig. Jag har jobbat hela helgen och längtar lite efter att bara slappna av en smula. Faxen hade besök av Gizmo i eftermiddag. Det kunde inte bli bättre. Faxe låg själv några timmar på dagen medan vi jobbade  Då passade det ju utmärkt att de två fick race´a av sig i trädgården tillsammans. Nu är Andreas och spelar badminton och jag funderar på att gå och lägga mig i sängen och kolla på tv. Förkylningen vill inte riktigt släppataget ordentligt och jag känner mig lite trött nu! Imorgon skall Faxe åka till rara, söta farmor under dagen. Det blir toppen det! Jag lämar och Andreas hämtar! Nästan som man gör med barn! HiHiHi :-) För övrigt så längtar jag efter att få gå och klippa mig på torsdag. Jag har snart lika lång lugg som Faxemannen. Sådan matte, sådan hund!

Av Therese Karlsson - 25 oktober 2009 20:40

På www.villarosa.se kan man se varför Faxe är så här trött! Skrattande
  

Av Therese Karlsson - 23 oktober 2009 20:55


  
När jag och Andreas hade fredagsmys med ost och kex så fick ju naturligtvis Faxen sitt att pyssla med. En toalett/hushållspappers rulle som vi stoppade i korvbitar i och proppade igen med tidningspapper i båda ändar! (Tror vi fått idén från påhittiga Tin. Tack för det Flört) Detta tycker Faxen är jätte kul. Synd bara att han inte har lärt sig att plocka upp alla småbitar efter sig! Skrattande  Dessutom tyckte han nog att vi slutade ge honom nya rullar lite för tidigt!
  

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards