Alla inlägg under oktober 2009

Av Therese Karlsson - 23 oktober 2009 19:12

Idag var det en körig dag! Jag lämnade in Saaben på verkstaden kl åtta på morgonen och träffade på bägge mina fina farbröder. Tyvärr han jag inte stanna och prata så länge för Faxen och jag skulle ta morgonpromenaden på byn. Det är ju inte så ofta som han är inne så efter en halvtimmas promenad med en massa goa dofter, människor, bilar, hundar och vägarbeten så gick vi upp till farmor. Hon skulle vara hundvakt medan vi jobbade. Faxen var helt slut och lyfte inte ens på huvudet när jag gick. Han bara följde mig med blicken. När jag hade lunch så mötte Andreas upp mig och vi lunchade ihop innan han stack vidare och hämtade upp nytt hundfoder, åkte till tippen och sedan hämtade Faxemannen. De tog en promenad hemma innan det var dags att åka tillbaka till byn för att lämna av den lilla bilen till mig och gå bort med Faxen till verkstaden och hämta upp Saaben. Nu har jag slutat jobba och äntligen kommit hem för att hinna med lite fredagkväll innan det är dags att vara tillbaka imorgonbitti igen.


Imorgon skall troligtvis Andreas släppa Faxen på en kompis mark. Hoppas att det blir jaktlycka och tack till Hultgård som kom med den fina iden!


Lycka till, till faster B som åker till prag med jobbet inom kort! Hoppas ni får en super rolig och lärorik resa! Kram på dej!

  


Faxen fick förresten en ny kompis igår! Den Tibetanska terriern Gizmo. Gizmos ägare sade att han aldrig hade träffat på en hund som vill racea och busa lika mycket som hans hund. Nu har han det! Faxen ville busa mer när Gizmo ville vila. De lekte ju super bra ihop och det var inte sista gången som de träffades!

Av Therese Karlsson - 21 oktober 2009 15:51

Idag har det varit en bra dag men nu börjar jag allt bli trött. Jag känner mig mycket bättre och det är egentligen bara lite snuva kvar nu! Morgonen började med att en gosesjuk Faxe kom och lade huvudet på sängkanten (lite för tidigt på morgonen) och ville kela lite och innan jag visst ordet av så var bägge framtassarna upp på kanten och snart lyft jag upp honom och lade honom på Andreas sida av sängen. Faxe blev badad igår så han kunde väl få vara med då! Han brukar sällan vilja kela och han bukar aldrig få ligga i sängen men imorses kröp han ihop brevid mig och vilade där en stund. Sedan skullle jag ta en långpromenad med honom. Vi gick förbi det härliga stuteriet och tittade på alla hästarna och deras föl. Jag tror i och för sig att det mest är jag som uppskattar att titta på hästarna. Faxe var mer intresserad av att läsa "morgontidningen" för att se vad som hade hänt ute i skogen och i dikena längs vägen under natten. Det var första gången på ett par dagar som jag gick en promenad och jag längtade ut efter frisk luft.  Vi träffade på det hurtiga pensionärsparet, som brukar åka runt i Sverige och orienterar, på vägen. Deras tempo var bra mycket högre än mitt och det känndes att jag inte var riktigt i form än. Kinnekullehälsan ringde i måndags och sade att så fort jag blev feberfri så skulle jag ut i solen och friska luften för det var det absolut bästa sättet att friskna till på. Så jag tog dem på orden. Dessutom skall jag jobba imorgon kväll så jag måste ju ut och testa vad jag orkar.

Idag är min lediga dag och det hade Josse koll på och undrade om jag inte ville komma och hälsa på henne och lilla Emma! klart jag ville så jag och Faxe tog bilen de knappa 10 minuterna bort för att äta hennes goda rödbets/choklad brownie! (Som för resten var super goda) Ett par minuter från vårat så stod det en älg typ 40 meter in på en stubbåker och Faxen blev helt tokig. Han försökte skalla och få tag på det stackars djuret genom rutan. Andreas har velat testa honom på älgjakt om det blir tillfälle, för Faxe har visat ställande egenskaper, och jag kan säga det att intresset finns deffenitivt så det kommer inte att bli några problem alls.

Efter ett par härligt mysiga timmar hos töserna så åkte vi till stallet. Jag och lillen tog oss en liten ridtur på grus och i skog. Det var ett tag sedan vi var ute på en skogs ritt och framför allt var det ett tag sedan Faxen var med. Det har ju varit fullt upp med potatis och sedan jakt så nu har Faxen fått springa av sig lite igen. Jag tog det själv ganska lugnt. Sparar lite på krafterna till imorgon kväll. Men frisk luft och massor av D vitaminer blev det så nu räknar jag med att vara helt frisk imorgon! Det skall bli rätt skönt att komma tillbaka till jobbet imorgon. Träffa alla härliga arbetskamrater igen och göra något annat än att ligga i sängen och slöa hela dagen. Nu ligger lille Faxen vid mina fötter och snarkar och sover medan vi väntar på att hussen skall komma hem.

Av Therese Karlsson - 20 oktober 2009 13:56

Jag känner mig lite piggare idag. Ingen feber efter vad det verkar. Bara snuvig, trött och huvudvärk! Framsteg! Jag orkade inte laga middag i dag så det blev vaniljsås och björnbärspaj som blev över sedan helgen! Supernyttigt, verkligen! NOT!! Men, men.. idag har jag legat på soffan och funderat lite (har ju haft tid till det idag)  och jag tror att jag har lite nya planer för avdelningen på jobbet som kan bli bra! Ska bli kul att prata med Sonja om det på fredag! Verkligen inga stora förändringar. Men ibland kan även små förändringar göra stor nytta! Men som sagt, vi får se på fredag om jag tänker rätt eller fel! Det är hur som helst kul att filosofera och fantisera lite iaf och ändå bättre om det visar sig bli bra! Förändringar är ju sällan dåliga! Nu skall jag gå och krypa ner i sängen framför dumburken igen och spana på ännu en halvbra såpa! Faxen har även idag skött sig superbra och vilat i sin säng samtidigt som mig. Tur att man har värdens bästa vovve!

Av Therese Karlsson - 19 oktober 2009 10:20

Jaha! Då sitter man här, med en rinnande näsa som skiftar något åt det röda hållet. Ett huvud som känns som ett dunkande element och en kropp som skriker efter att få gå och lägga sig igen. Med håret uppslängt i en, faktiskt ganska osmickrande, tofs! Detta skulle Fru Anka se. Hon som tror att livet alltid skall vara glamour. Hon som har glömt bort vart hon en gång kom ifrån! Hon som ha låtit det mesta stiga henne åt huvudet! Jag kan lova att jag just nu så långt bort från hennes ideal man kan komma! 

Det är tur att Andreas och Faxen gick i skogen igår för han är lika trött som jag och ligger så snällt och vilar tillsammans med mig! Förhpoppningsvis ända till husse kommer hem igen och tar ut honom på en sväng! Jag har sagt det förr och säger det igen! Tur att man har den stora trädgården som han kan springa runt i om han blir otålig innan Andreas kommer hem igen från jobbet! Nu saknar vi bara en kompis till honom som han kan busa av sig med också! Tur att Cola finns!

Nä, nu kall jag krypa ner i sängen en stund till och se vad det går för någon meningslös såpa på tvn som jag kan somna lite till!

Av Therese Karlsson - 17 oktober 2009 11:22

Än så länge har vi inte sett ett spår av löpmonstret Herr "Gnäll och skäll" idag! Hur skönt som helst! Han springer omkring och grejar för sig själv i trädgården och visar inte en endaste liten tendens till att förvandlas till monster! Faxen är tillbaks igen! Skrattande

Av Therese Karlsson - 17 oktober 2009 00:31

Jag har ju värdens bästa familj! På alla håll och kanter! Ikväll har vi varit på en försenad kräftskiva på gården. Precis som det brukar så firar vi att potatis skörden är färdig med en sådan. Att den blir en liten senare kräftskiva gör verkligen inte så mycket för nu var det ju ett litet tag sedan sist. Det är så himla kul och det är ju inte tillräkligt ofta som vi strålar samman allihop samtidigt. Mamma, pappa, barn med respektive! Vi äter en massa god mat och dricker gott och skrattar och pratar och myser! Mamma är ju så himla duktig på att laga mat och ordna kalas. Det fattas aldrig någonting och pappa håller låda, precis som vanligt! Lille Faxen får egentligen inte vara med i finrummet där men idag såg pappa mellan fingrarna när Faxe kom intassandes och undrade vad vi skrattade så åt! Men han var så redig och vilade under bordet på våra fötter, precis som vanligt! Han var inte ens vidare pipig, fast att löptiken bara var en gård bort! Närmare än så här kommer han inte lukten. Kanske det har varit höglöp nu så att de börjar lugna sig. Eller också är det regnet som strilar ner som dämpar löplukten. Hoppas iallafall att det börjar bli bättre nu! Nattinatti, Imorgon tar vi sovmorgon! (Om bara Faxe sover också Skrattande )

Av Therese Karlsson - 16 oktober 2009 08:40

Nu kommer årets första snö! Redan, och den lägger sig dessutom även fast det är väldigt blöt snö som faller! Tur att Andreas bytte till vinterdäck på den ena bilen igår. Dessutom hade han vänligheten att lämna den hemma till mig idag! Puss på dej!

Av Therese Karlsson - 15 oktober 2009 07:35

Torsdag förmiddag! Det betyder lugn och ro och en chans till lite sovmorgon om jag vill. Det brukar vara skönt att kunna ligga kvar i sängen till åtta iallafall. Jag börjar inte jobba förrän senare i eftermiddag och har jag tur så har jag lagt mig i sängen vid elva ikväll igen. Jag stänger på jobbet idag och bara för att jag slutar tidigare så innebär det inte att jag kan varva ner tillräkligt direkt när jag kommer hem för att kunna somna direkt! klockan brukar kunna bli en bra bit över midnatt innan jag har slagit igen ögonlocken.


Faxen fick hålla igång hela dagen igår så att han kanske kunde vara lite trött och sova inatt. Planen gick fint och redan vid sju började han att varva ner och faktiskt tystna. En timma senare sov han till matte och husses stora belåtenhet. Hela natten dessutom. När Andreas gick upp vid fem höll jag andan av nervositet för att han skulle vakna och sätta igång igen. Men han var lugn och jag somnade om igen. För att vakna igen vid halv sju! Då hade den söta, rara och snälla lille Faxen vaknat och förvandlats till löpmonstret herr "Gnäll och skäll"!Rynkar på näsan

Typiskt! Herr "Gnäll och skäll" springer bort och fram, upp och ner, hit och dit. Han gnäller, skäller, gnyr och ylar! Jag drar täcket över huvudet och tänker att om jag ignorerar honom och slappnar av så kanske jag kan lyckas somna om. Så dumt man tänker när mna är så där nyvaken. Jag härdar ut en halvtimme till innan han kommer upptassandes för trappan och gör piruetter så att han nästan slår knut på sig själv samtidigt som han nästan skriker rakt ut till mig att "nu får du gå upp! Jag vill ut och kolla om den där tiken står på vår trappa"! Jag drar ner täcket igen och då springer han ner igen i tron att jag skall komma efter! HAHAHA LURAD! Det har jag inte alls tänkt göra. Jag har ju sovmorgon! Men då kommer den stora hemska flugan (Som är i allierad med Herr Gnäll och skäll) och surrar över mitt huvud! Jag viftar bort den och hör hur den flyger bort till fönstret och upprepade gånger dunsar in i rutan. Jaha! klockan är ju trots allt kvart över sju nu och jag har ju kunnat ligga och dra mig i 45 minuter! Det kanske man kan kalla sovmorgon ändå! Skrattande Dags att gå morgonpromenaden och försöka lista ut hur jag skall kunna uppehålla monstret hela dagen så att han är lika trött ikväll igen så min goa, rara, söta lille Faxe kommer tillbaka!

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards