Alla inlägg under maj 2011

Av Therese Karlsson - 31 maj 2011 10:17

Mina shoppingtillfällen på ICA ser nog sällan ut som alla andras! Åtminstonde inte när Hugo är med!!! Snacka om att jag har världens roligaste och bästa arbetskamrater!!!! 


 

     


 

Jag kan gärna hjälpa till att städa lite granna!!! ;-)


 

         


          

Hugo hälsar med en stor kram och tackar för att ni gjorde dagens inköp ganska mycket roligare!!!!!!

Av Therese Karlsson - 26 maj 2011 07:12

Tänk vilka underverk en hel natts god sömn kan göra! Det är en MYCKET piggare och gladare Therése som nu möter morgonen med en promenad!!! En liten alvedon för en liten molande huvudvärk bara så är jag som ny igen!!! :-)

Av Therese Karlsson - 25 maj 2011 12:35

Utanför fönstret svingar vinden gungan bort och fram! Den vaggar i takt med vindens vinande framfört över trädgården. Det här är en dag då vi helst håller oss inomhus. Lite synd med tanke på att solen gör sitt absolut bästa för att ta överhanden. Nej, idag går vi nog inte ut än på ett tag. förhoppningsvis mojnar det till eftermiddagen så vi allihop kan ta en promenad tillsammans. Det vore ju så härligt eller varför inte göra den ensamma gungan sällskap :-)

 

Vi tog morgonpromenaden i någon sorts hast. hugo var snäll och lät mig få sovmorgon till kl sex denna gången. Det var nog första gången på drygt 14 dagar. Det är så länge som han varit förkyld den här gången. Suck. Förkylning nummer sex för honom. Stackars liten men jag lever på hoppet om att dagis tiden kommer att gå relativt smärtfritt och bra. han måste ju ha hunnit bilda sig ett ganska bra imunförsvar på kuppen. Hoppas kan man ju alltid iallfall! Det har varit fjorton, nästan sexton dygn av snuva och dålig sömn men igår var det första gången som jag inte behövde torka hans lilla näsa en enda gång så det känndes som verkligen som om vi är på G nu! 

 

Morgonpromenaden ja!!! Jo, Hugo vakande på ett sådär fantastiskt glatt Hugohumör, så där som han gör nästan varje morgon. Det är sällan några sura miner som syns i hans ansikte. Vi bytte från pyjamas till vanliga kläder och han satt snällt och lekte lite på golvet medan jag gjorde välling. Det har varit lite si och så med just vällingen nu när han varit förkyld men idag slank det ner hur enkelt som helst! Så, en halvtimma efter att vi stigit upp tog vi på oss ytterkläderna och gick ut för en morgon promenad med lille Faxen. Det såg som om regnet skulle fortsätta att lurpassa på oss några timmar till men nu höll det upp så vi passade på. Med raska steg gick vi rakt ut genom grinden och in mot de mörka molnen. Nu var det bara att hoppas på uppehåll. Vi tog den hästsvängen. Den promenadvägen blev döpt så efter när jag hade hästarna. Då var det en perfekt runda att ta för att titta till dem. Nu gapar hagarna tomma och dörren till lösdriften är stängd. Det har den varit i snart ett år. Härommorgonen såg jag förresten något vackert längst ner i bortre ändan av hagen. En rådjurs mamma med sitt lilla kid! Herregud så liten. den nådde knappt upp till mammas mage där den stod och försökte äta på henne. Tänk, det var nog andra gången i mitt liv som jag sett en liten rådjursbebis på så nära håll och vem vet, det kanske aldrig blir igen. Jag fick hålla Faxen kort när vi gick förbi dessa två som lugnt stod kvar medan vi passerade!

 

Idag fanns där inga rådjur och inte hade vi tid att stanna heller för den delen. regn och blåst piskade oss att öka takten ist. Vi hade plockat upp Sara på vägen. henne väckte jag med ett sms om att vi nu skulle gå förbi henne och hon hängde villigt på. Alltid lika mysigt med sällskap! Vi kom tillbaka hem lagom till att de svarta molen skulle skingras och försvinna bort och lämna plats åt klarblå himmel mellan vita fluffiga moln. Se där, hade jag bara väntat en stund så hade vi sluppit regnet. Så kan det gå. Men ingen kan säga utan att det var en uppfriskande promenad vi tog iaf! :-) 

 

De sista veckorna har som sagt inte bjudit på så mycket sömn så nu när Hugo somnade i sin vagn plockade jag fram stolsdynorna till sommarmöblerna och lade dem på golvet utanför. Faxen låg redan där och vaktade så jag bäddade ner mig bredvid honom och läste en stund innan även jag slumrade till en stund. jag skrattade lite för mig själv där jag låg och tänkte att det är ju precis som när Hugo var nyfödd och jag passade på att ta en sovlur precis var som helst, när som helst. Det har jag inte behövt göra på flera, flera månader nu! Det blev en liten powernap, men ibland är det allt som krävs för att ladda upp batterierna lite igen. Det var nog endast lite sömn som åter kunde få mig gående. Inte ens vindkraften utomhus hade nog lyckas pumpa upp mitt batteri från en lägsta nivå. Men nu, nu är vi fulladdade med energi igen så nu kör vi tre på resten av dagen med lek och bus innan eftermiddagen kommer och pappa/husse kommer hem igen. Det ger alltid lite energi påfyllnad när han kliver in genom dörren..... 

 

Idag bjuder jag hellre på kort av mina två små hjärtan än av en trött, lite sliten jag! De gör sig hemskt mycket bättre på kort än mig!!! Här är Slöis och Piggelin! :-) Tur att jag har mina fantastiskt fina som ger mig energi. Ja, herregud vad de fyller mig med energi och kärlek. Idag är nog bara en sådan där dag helt enkelt... :-)


 

             



   

     

Av Therese Karlsson - 22 maj 2011 16:27

 

Med facit i hand så var det helt rätt beslut at ta! Vi var i valet och kvalet hur vi skulle göra med helgens spår. Just nu ligger vi i hårdträning i ett försök att ta en viltspårchampiontitel! Vi är på god väg men träning är alltid träning. Så, när skulle vi igentligen gå det då, morgon eller kvällsspåra!??


Det är svårt att inte inspireras utav Christina på Mawericstar. Snacka om att vara engagerad!! ( www.mawerickstars.se) Att vi skulle lägga spår även denna helg var klart men vi hade inte bestämt oss för när och hur länge det skulle ligga den här gången. Men ett facebook inlägg från christina hjälpte oss på traven. Japp, klart vi skulle testa ett spår på 12 timmars liggtid vi också. Det var ett tag sedan sist och dessutom kännde jag lite för att busa med Faxen. Skall vi ändå vänta så länge så varför inte öka svårighetsgraden lite till!?! Jopp, så får det bli! Sex vinklar på 90 grader och två ”U-svängar”  på ett ganska långt spår fick det bli! Nu skulle Faxes näsa sättas på prov!


Jag brukar lägga spåret som Andreas sedan går med Faxen! Detta passar oss väldigt bra. När Andreas tar med sig Faxen till skogs så har han ingen aning om vart det skall bära iväg och kan inte styra honom på ngt sätt. Han vet var det börjar men inte mer. En liten nackdel är ju att vi inte vet om han tar exakt rätt väg eller om han genar någonstans mot sitt mål. Men så länge Faxe håller näsan i marken så kan man ju känna sig nöjd trots allt.


Så var det då morgon och det var dags att gå till skogs. Jag och Hugo fick vackert stanna hemma och vänta på att de skulle komma hem igen och det tog en stund innan de kom in genom grinden igen. Det skulle visa sig att de två stött på ”hinder” på vägen! En bit in på väg fick Faxe annat i näsan. När jag drar spår brukar jag gå med näsan i backen. Jag har ingen direkt plan på vart jag skall gå för jag tror inte att ett skadat vilt direkt har det heller när det ger sig iväg in i skogen. Mina spår är sällan spikraka utan kan vara hur svajiga som helst. Nu skulle det visa sig att jag hade dragit klöven rakt förbi ett grävlings- eller rävbo! Detta hade jag ingen aning om men Faxen märkte så klart av det. Nu blev det upp till Andreas att jobba lite. Jakthunden väktes i Faxen och fick lugnas ner lite medan Andreas fick börja leta bloddroppar. Mitt lilla missöde resulterade i något som faktiskt kan hända i verkligheten.  Så efter lite jobb från både husse och hund så kom de på rätt spår igen och kunde fortsätta.


Vi mäter avståndet med gps´en. Det är lite dumt för den visar bara avståndet fågelvägen från A till B som i det här fallet var 450 meter! Skulle behöva något annat att mäta med för att se den exakta sträckan med tanke på att det är en del avstickare hit och dit som Faxen får jobba sig fram på. Hur som helst så gick det ju tillslut. Faxen fick tag på sin klöv efter lite om och men och kom skuttandes in genom porten tillsammans med sin husse!  


 


De har lovat regn och rusk den här eftermiddagen och det är inte utan att jag tror att det är på väg. Himlen blir mörkare och mörkare och blåsten tar i för fulla muggar. Som sagt var det nog helt rätt beslut att lägga spåret så att vi kunde gå det i morses och inte nu ikväll. för då hade vi nog blivit ganska blöta! Vi väntar på att vår spårledare skall lägga ett träningspår åt oss. Ett spår där vi kan låtsas att det är dags för del ett mot en eventuell titel. Tills dess så fortsätter vi att lägga egna spår för träning. Så här lycklig blir man förresten när man har hittat sin "skatt"!!! :-)


 

Av Therese Karlsson - 21 maj 2011 08:01


 

Nu finns bägge tidningsreportagen om Faxe att läsa på Villarosa!


http://www.villarosa.se/faxe.html





 

Av Therese Karlsson - 17 maj 2011 11:27

Ikväll är det dags för personalfest! Skall bli så himla kul att träffa alla goa igen! Det blir ju inte så ofta nu längre. Vi skall samlas på Huttla kvarn och vad jag hörde så var det lekar, mat och dryck som stod på agendan. Just nu faller regndroppe efter droppe efter droppe från skyn och vinden är inte speciellt nådig. Vi får hoppas att det klarnar upp och blir hemskt mycket bättre väder till kvällen. Blir nog lite mindre slirigt att leka då. Appropå slirigt så är det ju lite typiskt att nu när vi skall vara på en plats så nära att jag nästa har krypavstånd hem så går jag på soppor och får nöja mig med vatten den här gången! Men, men jag får inte ge vika och ge upp nu. tanken var att hålla ut i två veckor. Alltså skulle söndag vara sista dagen men har jag insett att jag skall jobba med event i butiken både torsdag och fredag denna vecka. Gissa om det kommer att sätta prov på karaktären nu när det inte krävs allt för mycket för att man skall börja längta efter mat. För tillfället är det tacos som står högst upp på önskelistan. Men toppplaceringarna ändras hela tiden kan jag lova! :-) MEEEEN, jag har ju trots allt tappat fyra kilo och två cm i midjan så jag får vekligen föröka hänga i ett par dagar till. Men visst låter väll kombinationen tre liter vatten, tre soppor om dagen och att stå och bjuda på mat som en livsfarlig kombination. Är rädd att jag kommer ge efter......


Här skall vi förresten vara ikväll..... http://www.turistmal.se/?index=item&id=1575

Av Therese Karlsson - 16 maj 2011 11:35

Ja, herregud!! Jag var tvungen att gå och lägga mig en stund och vila när vi kommit hem från Tånga hed i igår. När alla åkt härifrån och hem till sitt och vi hade packat upp och gjort i ordning så bäddade jag ner mig en stund. Helt slut i både kropp och knopp! Men vilken helg vi varit med om. Hur roligt som helst att träffa alla härliga människor. Både nya och gamla bekanta! Det är allt lite mysigt det här med hund utställning trots allt. De flesta tar in och välkomnar nykomlingar som vi och det har blivit mycket skratt, prat och så mycket hundspan så klart. Det finns ju så många vackra individer att titta på. Hur de rör sig, pälsens färg och form, hundens uttryck…… Och så har vi ju ställt ut Faxen också så klart!!!


Visst har det gått bra och jag är sjukt lycklig och stolt. Vi slogs mot sju andra fantastiska hanar i vår grupp bägge dagarna så det var stenhårt. Men det jag märker är att varken jag eller Faxen är några hejjare på detta egentligen.  Jag är inte direkt säker på att Faxe tycker att detta var ngn hitt och inte jag heller. Det är ju så att när jag ger mig ut på ngt nytt så vill jag veta och kunna det annars blir jag nervös vilket jag verkligen inte gillar!!! När jag blir nervös så blir ju Faxen det också och så börjar han prata vilket gör mig ännu lite mer skakig vilket gör att Faxen ifrågasätter ännu mer och så håller det på! Han känner av att han måste prestera ngt men vet inte vad och jag kan inte riktigt guida honom rätt heller vilket gör att han tittar på mig, lägger huvudet på sne och frågar vad det är vi sysslar med. Självag andas jag lite häftigare och försöker bita ihop och göra så gott det går. Klart är att det nog hade gått mycket bättre med en annan mer van handler som inte blir nervös utan kan visa honom vad som skall ske med en fast hand. Hur som helst så är jag som sagt nöjd, lycklig och stolt. Vi har tagit oss igenom tre utställningar på två helger vilket jag måste berömma Faxen för att han dock har klarat sig att ta sig igenom. Dock med protest i ringen men vad gör det. Jag har ju min fina Faxe med hem och det var ju för sällskapet, jakten och spåret vi skaffade honom och där har vi verkligen fått en fullpoängare på alla vis! På lördagens tävling åkte vi ur ringen med blått band och Very good och en hel del fina ord på pränt.


På söndagen slog vi fyra andra fantastiska hanar och mitt hjärta sväller över av lycka och stolthet. Tänk att vi nybörjare som nu endast har gjort fem utställningar ( tre stycken i år, larv för två år sedan och så vår Bis valp placering på Tånga hed) på 3,5 år lyckade med detta! Däremot så inbillar jag mig att Faxen snackade sig ur ett HP! Han tyckte inte att han behövde detta ;-) De log lite mot mig och min pratkvarn när de delade ut rosetter till de andra tre och sade att de inte kunde ge oss ngt den här gången. Äsch!!! Vad gör väll det! Vi kom ju trots allt på en fjärde plats och fick även här hemskt fina ord med oss hem att lägga till handlingarna! så visst är jag nöjd! JÄTTE NÖJD!! Vi har ju inte tränat på alla dessa moment under lång tid utan började ju för ca en månad sedan skulle jag tro. Vi hade ju inte riktigt den tiden på oss att vänja mig och Faxen in i vad detta innebär. Ja, så kan det gå.....


Summan av kardemumman är ändå, Ett Excellent, ett very good och en fjärde placering på dessa två helger! FANTASTISKT! Hur kan man vara annat än nöjd när man kommer som nybörjare, nästintill utan förhoppningar alls!!! Han är allt en liten goding trots allt vår lille fine Faxeman! 

Den övriga fina kritiken som vi fick på papper lyder så här;

Välmusklad hane av bra typ.
Bra huvud, bra bett och bra mörka ögon.
Kort stark rygg.
Tillräkliga vinklar utan päls.

Mycket god balans.

Välformat huvud.

Mycket god hals och överlinje.

Samlad kropp.

Normalt vinklad.

Mycket bra päls, färg och rörelser i sin helhet.

Bra storlek och proportioner.

Bra öron, ögon, bett

Bra temperament!


Tack alla som hjälpt till, stöttat och supportat! Kärlek till er som faktiskt har trott på den här nervösa virrepannan med lite förhöga prestationskrav och hennes fantastiska hund men nu lägger vi nog ner utställningskarriären. I fortsättningen satsar vi nog på djur och natur ist för det är ju ganska uppenbart att vi båda älskar det lite mer och känner oss mer hemma där! :-)


Åh förresten,,,, korten tog min lilla Sara återigen. Hon är en riktig lite paparazzi när hon kommer igång! :-)


                             

              

Av Therese Karlsson - 13 maj 2011 07:33

Då var det dags för denna lilla bambi att tagga till sig och sätta på sig skridskorna igen för att åter ut och slira på hal is! På lördag tar jag med Faxe på officiell utställning på Tånga hed och vi vågar oss även på ett försök på den inofficiella dagen efter på samma plats (och nästan samma tid)!! Wish me luck!!!! :-) Tur att jag har töserna med mig åtminstonde på lördagen!!


 


Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards