Alla inlägg under maj 2010

Av Therese Karlsson - 29 maj 2010 11:28

Blixtar och dunder. Magiska under.........
Ja, nog är oskan med dess blixtar ett fantastiskt natur fenomen att bevittna. På håll. I början av denna veckan tycker jag dock att det blev lite väl närgånget. Tallar som gått av på mitten och trasats sönder till tändved vittnar om att det är väldiga krafter vi har att göra med. Man kan riktigt se hur blixten har slingrat sig likt en orm runt om och längs med hela de drabbade tallarnas stam. På våra skogs promenader med Faxe har vi den här gången hittat ganska många sådana träd den här gången. Några är lite för närma huset för att jag skall känna mig helt bekväm i skorna när jag går förbi dem. Dessutom var herr blixt vänlig nog att lämna spår efter sig i huset. Enligt honom var det tydligen dags att byta dator. Visst var den inte speciellt ny men den fungerade, fram tills nu vill säga. Shit det här är nästan första gången på en vecka jag sitter framför burken och spanar in vad som har hänt i omgivningen sedan dess. Bloggar, facebook och kvällsidornas hemsidor spanas in för att uppdatera mig. Vår dator är nu ett försäkringsärende så det kan ta ett tag till innan jag har chans att uppdatera mig igen. Så allt jag kan säga fram tills dess är, på återseende!!!!

Av Therese Karlsson - 28 maj 2010 23:58

Så har vi tillslut gett upp, gett vika, kastat in handuken! Efter allt tjat från vår värme panna om att få gå i pension så har vi nu beslutat att den skal få vila. Snart kommer en ny fin manick stå på dess plats och skänka oss värme och välbehag! Det känns väldigt bra och inte skall vi väll hålla på med våra övertalnings försök mer om pannan nu verkligen känner att den är för trött för att orka arbeta mer. Nepp, pension nästa för den. Ut med den gamla och in med den nya lite effektivare, lite slimmade. lite piggare och lite miljövänligare burken.

Av Therese Karlsson - 23 maj 2010 08:34

Mina djur är också som mina barn. De klara sig inte utan mig och de är en av anledningarna till att jag jobbar. Jag behöver tjäna pengar för att kunna ta hand om dem. De behöver mat, omsorg och kärlek precis som du och jag så därför känndes det lite tungt att fatta det här beslutet men epoken som hästägare är snart över. Om ett par dagar kommer en jätte trevlig tjej och hämtar min black beauty. Det kommer att bli bra för henne för där kan hon erbjudas det hem och den tid som jag inte tror mig ha själv framöver. Jag har haft egen häst i 15 år nu så det känns redan lite tungt! Tungt men rätt! Jag vill inte ha dåligt samvete för at jag inte hinner med dem och svarten har lite för mycket kvar att erbjuda än så hon är värd ett bra hem. Det tror jag att jag har hittat henne nu! Det kommer att bli bra. Konstigt för mig dock. Inget mer stallet och inget mer gos i hagen! Det är ju detta som har varit avkopling för mig. Tänk att kunna sadla upp för en härlig långritt i skogen efter en stressad dag! Helt underbart och avkopplande. Men som sagt så kommer jag nog att ha fullt upp här hemmavid ist. Det är nog bara att inse att den tiden är över och  vi har ju lille Faxen kvar. Tur är det för vad skulle vi göra utan honom..... Det skulle inte gå för han är ju fortfarande den lille "bebisen" här hemma och ett liv utan djur är inget roligt liv. Så småningom så är det nog dags att skaffa honom en vovvekompis hit till oss ist.

Av Therese Karlsson - 22 maj 2010 06:43

-" Nu vet du vad du har att vänta dej." Sade den alltid lika glada mamman med man och tre pojkar där hemma. -" 20 liter mjölk i veckan går det åt."


Hmmmm, om jag nu inte skall ha hästen kvar längre så funderar jag på om det inte snart är läge att skaffa en ko ist! :-)

Av Therese Karlsson - 19 maj 2010 20:56

Jag måste säga att en grillad korv i bröd är sjukt underskattat. Tänka att kunna sitta i trädgårdsmöblerna med bara armar och ben framåt kvällen och äta en nygrillad. Lägg dessutom till hemlagat potatismos, rostad lök och gurksallad i sällskap av vänner som skrattar tillsammans, bl a, åt hundarna som gör sitt bästa för att orka busa i värmen. Det är livskvalitet! Då spelar det inte så stor roll vad man lite tidigare lagt på grillen.....

Av Therese Karlsson - 19 maj 2010 11:33

Jag vet att jag kanske har tjatat en del tidigare om hur mkt jag längtade efter våren, om hur jag sprungit runt som en tok och letat vårtecken. Nu har jag hittat ett till, ett tecken som jag kanske inte är direkt överförtjust i.  OGRÄS I RABBATERNA!!!!  Det är så sjukt tråkigt att ligga på knä och rensa i flera timmar så häromdagen tog jag och käre sambon ett beslut. Vi tog två land och flyttade alla jordgubbsplantor till det ena medan det andra skall bli mer gräsmatta. Hellre fem minuter mer varje gång på klipparen än en timme extra i veckan på knä för att rensa. Synd bara att det ligger en massa gång plattor och liknande runt om som vi måste få bort. Sedan har jag på förmiddagen idag varit och köpt lite mer perenna plantor att plantera ut i de lite glesare landen. Som sagt, mindre ogräs och mer fina växter=mindre tråkjobb! Så återigen tar jag med mig sittunderlaget som jag lägger på marken innan jag själv kryper ner på knä igen för att rensa,,,,, ljust det ja, ogräs var det visst det kallades! Hua!

Av Therese Karlsson - 17 maj 2010 08:13

Just nu är jag inte alls tillfreds med herr Gnäll och skälls beslut att göra återbesök. Jag har ju talat om för honom att det inte alls är nödvändigt att han kommer tillbaka. Men, kl fem i morses så hade han inte kunnat hålla sig härifrån längre! Det bästa med det hela är att det är sista tiken i det närmaste grannskapet som löper nu så det kommer nog att bli en lugn och skön sommar iaf! :-)

Av Therese Karlsson - 8 maj 2010 16:50

Japp, jag hade verkligen tänkt att sköta mig! Planen var att följa det spår jag tidigare varit inne på! Jag skulle ju inte äta så mkt onyttigt och satsa lite mer på grönsaker än förut! Nu skulle det baske mig inte bli någon pizza på fredags kvällen. Och det blev det inte heller. Frågan är om alternativet var så mkt bättre!?!

Andreas blev sen hem och jag jobbade som vanligt till kvällen. Så när jag slutat jobba ringde jag för att beställa hem mat eftersom att vi inte skulle få något i oss förrän klockan blivit lite för mycket om vi skulle börja laga till något, när vi lite för sent, denna fredags kväll skulle ha stapplat in genom dörren hemma!

"-Hej, en salladsrulle och en kycklingsallad!" Sade jag! Mannen på andra sidan luren upprepade vad jag sade och bad mig dyka upp om de sedvanliga 10 minuterna! Perfekt!! Nu så skulle det bli sallad till mat ikväll! Har jag bestämt mig så har jag! Massa grönsaker skulle det bli! :-)

Några minuter senare stapplar jag in genom dörren, ganska trött och hungrig,  för att hämta upp min mat! Men ICKE!!! Tro inte att det fanns någon kyckling sallad som väntar på mig inte! Ist hade de gjort iordning en salladsrulle till Andreas och en Kyckling rulle till mig! MEN,,,,, Jag skulle ju vara nyttig och ha en sallad!
-"Jag hade beställt en sallad och vill inte ha en massa bröd och dressing, tack!!" Sade jag,
Men av någon konstig anledning så startar mannen bakom disken upp en övertlanings offensiv mot mig så nog kom jag ut genom dörren och hoppade in i bilen igen med TVÅ st rullar i påsen! JAHA! Irriterad och lite besviken satte jag mig och körde hem igen. Svärandes över att han inte bara hade kunnat göra mig en salld ist. Fort, lätt, enkelt och jag hade varit nöjd och glad ist! Nepp, nu svor jag så det var alldels svart i bilen ist och insåg att det nog inte var meningen att jag skulle vara nyttig och hälsosam! Åtminstonde inte den här gången!!! Bättre lycka nästa gång,,,,,, kanske:-)

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards