Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Förbannad!

Av Therese Karlsson - 25 februari 2010 10:28

Jag skulle vilja påstå att det inte finns så himla många saker som gör mig upprörd (för utom de vanliga sakerna som orättvisa  i värden och sjukdom etc.) och inte är jag speciellt långsint heller. Har alltid haft inställningen att det inte är värt att reta sig på saker som man ändå inte kan göra något åt. Inte skulle jag må bättre av att gå runt och vara smått irriterad jämnt! Nej det är bättre att glömma och-eller förlåta så fort dom möjligt.


Men det finns en sak som går mig riktigt på nerverna och verkligen hetsar mitt humör till det yttersta. På morgonen gick jag och Faxe som vanligt ut på en morgonpromenad. Inget konstigt med det. Han nosar längs med vägen och dikeskanterna. Fortfarande helt normalt.  Men så blir han lycklig. Där i kanten ligger det något som luktar gott. Faxe har hittat ett sådant där tråg som man får med sig mat i från grillen. Bestick, servetter och mat rester ligger utsmetat på vägen.  Faxe vill ju så klart dit och se om det finns något han kan tycka om där.


Jag känner hur teperaturen stiger i kroppen. Om man nu skall ta med sig mat i bilen hem eller på resan någonstanns, för att man inte hinner laga eget eller hinner stanna på grillen för att äta, så kan jag tycka att det inte kan vara så himla svårt att plocka med sig skräpet hem igen eller åtminstonde vänta till lämplig rastplats med soptunna för att dumpa av det. Inte skall man dumpa ut det genom rutan bara för att bli av med det. Dessutom hittar vi en pet flaska lite längre bort. Dumpad genom rutan den också! Klart personen i fråga inte villa ha flaskan mer när den var tom. Men ut genom rutan????!? Är det verkligen rätt ställe att dumpa den på. Vad är det som gör att det inte är värt att samla på sig sina flaskor och bära tillbaka dem för återvinning? Visst pantpengarna blir man inte rik på men tänker de då inte lite för kort? MILJÖN då?!


Det är verkligen inte ovanligt att hitta skräp längs med dikena. Det är plastpåsar, ölburkar. snabbmatskedjeskräp, äpple skruttar, godispapper och till och med glasflaskor. Äppelskruttar och bananskal kan jag leva med. Men glas??? Hur tänkte man där undrar jag. Vart finns respekten för djuren, naturen och de närboende. Granndamen har berättat hur hon en gång kom på ett par med att dumpa en hel hästtransport full med saker i naturen. Hon är tuff hon som själv vågade komfrontera dem! Pappa har gjort helt fantastiska fynd i sin skog emellanåt. Bland annat en sjukt gammal tv apparat som det tydligare var lättare att åka långt ut i skogen för att dumpa ist för närmaste återvinningscentral.  VART ÄR RESPEKTEN FÖR MILJÖN?!?

Jag kan bara hoppas att de som dumpar är själva när de gör det. För om de har barn eller ungdommar med sig i bilen som lär sig att detta är helt okej! "Gör mamma, pappa eller storebror detta så måste det ju vara okej!? Eller? Kan undra om det är samma människor som har den här inställningen till "dumpning" som också tycker att hotet mot vårt klimat är överdimensionerat?!

 
 
sara

sara

25 februari 2010 19:35

ja håller helt å hållet me dig. blir själv förbannad av att se sånt. men frukt å sånt e ju bara bra att kasta ut i naturen även fast att de inte ser så kul ut. men allt annat kan man ju faktist ta å kassta där de ska var. hmm folk tänker inte överhuvvutaget längre.

http://www.fisfis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tanya

1 mars 2010 17:18

Usch, jag blir också arg av sånt där. Så otroligt respektlöst och onödigt. När jag bodde i ett stort höghusområde i Gävle en gång så var det rena rama soptippen. En gång kom en mamma med barnvagnen full av soppåsar. Hon dumpade skiten UTANFÖR sophuset för det var tydligen för jobbigt att låsa upp och slänga påsarna i containern. Och i samma område fick min hund som jag hade då tag i en gammal ANVÄND TAMPONG som han så klart blev galet förtjust i. Jag var äcklad i flera veckor efteråt efter att ha tampats med honom för att få honom att släppa äcklet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Karlsson - 3 december 2014 23:11

Ta vara på tiden säger alla. Det går så fort och kommer aldrig mer igen! Jo tack! Det känns om en evighet sedan som jag var så där flodhäst-stor och hade ont för att minisarna knödde neråt allt för tidigt. Nu är de redan ganska stora, ja det är d...

Av Therese Karlsson - 1 september 2014 08:47

Ja, jag vet att det blir bättre när jag åkt därifrån! Ja, jag vet att det är bara att ringa om jag orolig. Men jag inte orolig för att det inte ska bli bättre när åkt. Faktum att det är fruktansvärt att stå på andra sidan fönstret och försöka skrat...

Av Therese Karlsson - 26 augusti 2014 20:11

Efter att ha gått omkring inomhus hela dagen kändes en promenad i solen som ett måste! Jag kopplar upp Faxe samtidigt som jag rullar en klubba runt, runt i munnen! Det är mycket tankar nu! Mycket som behöver redas ut och en grym huvudvärk att bota. D...

Av Therese Karlsson - 11 augusti 2014 21:10


Ett år går så fort och nu är du redan fyra! Vad hände med tiden och vem kan lära mig att stoppa den Jag skulle kunna ge vad som helst för att kunna det just nu! Du har fått stå ut med så mkt under det senaste året och det är inte alltid lätt att vara...

Av Therese Karlsson - 19 juli 2014 10:15


Att luta sig tillbaka mot en välvd klippa och lyssna på små kluckande ljud från havet och syrsor som spelar är helt klart avslappnande. Ändå gnager en längtan i hjärtat efter de som är kvar där hemma. En skön trygghet och glädje vilar dock i att ve...

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards