Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Dags att tänka om...

Av Therese Karlsson - 19 oktober 2010 13:48

Morgon börjar innan det blivit ljust! Halv sju vaknar en liten redig kille som sovit sedan åtta. Hur bra som helst. När Hugo ätit mat och har fått en ny torr blöja packar vi på oss kläder, reflex västar och regnkläder. Det börjar ljusna så smått och är ett sådant där lite ruggigt väder som bara hösten kan bjuda på. Vi går inte riktigt lika långt som vi brukar på grund av det. Väl hemma igen så passar jag på att bada Hugo nu när vi har så gott om tid på oss för en gång skull. Han fullkomligt älskar det och bara njuter. Han blir nästan lite irriterad när jag plockar upp honom ur det sköna vattnet för att den arm han vilar på börjar säga ifrån. Sedan hinner vi med att gosa lite innan det är dags för nästa mål mat, nästa omgång blöjbyte, ytterligare en liter vatten till mig följt av en soppa. Sedan är det dags att ge sig av in till vårdcentralen för ett nytt besök på bvc.

Det har nästan slutat regna som tur är. Vi sätter oss i bilen och kör in till byn. Det är som vanligt ett trixande för att få en parkeringsplats. Ni förstår, vår vårdcentrals parkering är mer byggd för att liksom vara fin än för att vara funktionell. Vilket är helt idiotiskt rent utsagt. Jag tycker kanske inte att det är helt fel att försöka göra en parkeringsplats lite finare men inte på ett sådant här ställe. Platsen är gjord med en mängd rundade hörn vilket innebär att det försvinner ganska många platser bara på det. Har du dessutom tur att få syn på en ledig plats och skyndar dej dit som en tok för att få den så blir du ganska ofta besviken när du når den. Ca nio gånger av tio har någon av dem som parkerat innan gjort det bästa de tycker att de kunde ha gjort av de rundade hörnena vilket brukar innebära att de då också tagit upp en bit av den "lediga" parkeringsplatsen som du siktat in dej på. Alltså får du ge upp den tanken och leta vidare. Har du tur så får du en plats på andra sidan gatan vid fotbollsplanen. Sedan är det bara att traska med din baby i babyskyddet bort till bvc och försöka vara nöjd och framför allt, vara i tid. Du behöver ha gott om tid på dej när du skall på ett bvc besök. Med lite tur är babyn fortfarande nöjd också när du kommer fram.

Detta går väl an när det är okej väder men den dag det spöregnar eller blåser eller kanske är 10 minusgrader, snö och halt ute. Då är det nog inte så lätt att hålla humöret uppe. Dessutom är Mvc i samma ända som bvc. Det är tur att jag mådde bra som gravid och inte hade svåra fog lossningar eller andra problem som gör det svårt att gå.  Försök att lirka sig den biten fram till mvc´s dörr med ett leende på läpparna om det kanske är isiga gator och snödrivor att ta sig fram emellan. Tänk om du är sjuk eller har har ont och inte kan få en parkeringsplats, åtminstone, på rätt sida gatan. Det är inte riktigt rätt i min värld.

Jag är som sagt för att parkeringar kan vara estetiskt tilltalande. Jag tycker att det är fint med gräsmatta och träd. Men skall det verkligen vara på denna plats när det gör sjuka människor lidande av det. Det står bilar parkerade precis överallt i närheten av huvudingången vilket gör det svårt att ta sig fram med bil emellan. Dessutom var det någon som kom på den klipska idén att vi borde ha en P-Lisa i byn också. Nu vet jag inte om denna finns kvar längre. Men det är nästan så att det känns som ett hån att få en bot när det helt enkelt inte finns någon annan stans att parkera. Nepp, jag tycker kanske att det snart är dags att tänka om, och tänk då för guds skull praktiskt den gången! Låt det estetiska få stå åtminstone lite åt sidan!

 
 
Ingen bild

Sofia

19 oktober 2010 15:59

Du borde skicka in texten som insändare i NLT =) Bra skrivet! Jag e ju en av dom som hade fruktansvärd foglossning, speciellt nu med Maja. Å dessutom mitt i vintern... Kommer ihåg några gånger då det va tokhalkigt, å jag givetvis inte fick en av dom två platserna som finns för bvc OCH mvc... Så jag fick parkera långt bort å när jag då skulle försöka gå till mvc så halkade jag å då trodde jag banne mig att mitt bäcken höll på att gå sönder! Gravida, speciellt dom som knappt kan gå pga foglossnig mm, borde verkligen få parkera nära dörren!!! VARENDA gång e det samma jäkla visa, det e ju praktiskt taget omöjligt att hitta en parkeringsplats! Bra att det e fler än jag som stör sig på detta =) Ha det toppen! Kram

 
Therése

Therése

21 november 2010 08:52

Aldrig tänkt på att parkeringen där är tänkt att vara estetisk bara att den är annorlunda och det vore klokare så klart att det fanns bättre plats för bilarna. Kanske blir bättre när Tandvården har bytt lokaler. Mindre belastning på parkeringen?

http://www.nogg.se/theresija

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Karlsson - 3 december 2014 23:11

Ta vara på tiden säger alla. Det går så fort och kommer aldrig mer igen! Jo tack! Det känns om en evighet sedan som jag var så där flodhäst-stor och hade ont för att minisarna knödde neråt allt för tidigt. Nu är de redan ganska stora, ja det är d...

Av Therese Karlsson - 1 september 2014 08:47

Ja, jag vet att det blir bättre när jag åkt därifrån! Ja, jag vet att det är bara att ringa om jag orolig. Men jag inte orolig för att det inte ska bli bättre när åkt. Faktum att det är fruktansvärt att stå på andra sidan fönstret och försöka skrat...

Av Therese Karlsson - 26 augusti 2014 20:11

Efter att ha gått omkring inomhus hela dagen kändes en promenad i solen som ett måste! Jag kopplar upp Faxe samtidigt som jag rullar en klubba runt, runt i munnen! Det är mycket tankar nu! Mycket som behöver redas ut och en grym huvudvärk att bota. D...

Av Therese Karlsson - 11 augusti 2014 21:10


Ett år går så fort och nu är du redan fyra! Vad hände med tiden och vem kan lära mig att stoppa den Jag skulle kunna ge vad som helst för att kunna det just nu! Du har fått stå ut med så mkt under det senaste året och det är inte alltid lätt att vara...

Av Therese Karlsson - 19 juli 2014 10:15


Att luta sig tillbaka mot en välvd klippa och lyssna på små kluckande ljud från havet och syrsor som spelar är helt klart avslappnande. Ändå gnager en längtan i hjärtat efter de som är kvar där hemma. En skön trygghet och glädje vilar dock i att ve...

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards