Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Snart dags!

Av Therese Karlsson - 20 april 2011 12:02


Jamen visst börjar nervositeten krypa på mig på allvar nu! Det är inte många dagar till den 7/5 (Lidköpings arena) så nu är det bara att bita ihop och köra på! Träna, träna och åter träna! Det där med utställningar är ju en cirkus för sig alltså! Jag har inte varit inne i svängen speciellt mycket förut. Visst jag har ställt Faxen två gånger. Som valp på inoff 4-6 månader, (då blev han bis valp förresten!!!!), och så förra året i Larv! jag har liksom aldrig förut tagit det så på allvar som nu! Jag har alltid gått in med inställningen att det blir vad det blir. Det är inte så noga vad resultatet blir för jag vet ju vilken pärla jag har med mig hem igen! Det roligaste har ju varit att se den skriftliga omdömmet! Det har betytt mest faktiskt. Saken är den att jag inte ens har haft så bra koll på när man skall ställa honom fint, när han skall springa och hur han skall springa heller för den delen. Ja att han skall trava med långa snygga, svävande steg, det har jag koll på men det där med att springa i triangel och bort och fram,,, när skall detta ske och framför allt i vilken ordning sker det! Hahahaha! Mitt i cirkusen står en clown  med en hund som har näsan i marken och det är jag och Faxen!


Men i år, nu när jag inte jobbar några helger utan är hemma och myser med hugo så tänkte jag göra ett seriöst försök med att lära mig detta här. sedan hästarna lämnade mitt hem så är det ju Faxen som får min odelade uppmärksamhet när det kommer till fritids sysselsättning! Han och rasen är ett stort intresse och jag har nu shans att lära mig mer. Jag suger in all information jag kan få tag på och lyssnar på så mycket tips jag kan få! Är sjukt tacksam för dem. Herregud vad mycket små trix man kan ta till om det kniper!!! Ju mer jag lär mig ju mer press känner jag. Den där lille perfektionisten innom mig vaknar till liv och jag märker att det blir mer krav på perfektion ju äldre Fxen blir. Det är nog just det som skakar om mina nerver mest tror jag! Även fast jag trots allt innerst inne går in med samma inställning som förut! att det inte spelar någon roll egentligen vad det blir för placering så åker man ju inte dit med inställningen att man skall förlora heller. Lite dubbelmoral kanske men det är nog på detta sätt jag bäst kan beskriva vad jag känner. En kul grej med lite laddning bakom! Okunskap och ovana men med en jäkla vilja!


På min väg mot utställningarna så har jag ju av Kickie fått lära mig hur man klipper snyggt och rätt och nu har jag haft två gånger på mig att träna själv. Ett litet sne klipp här och ett jack där men jag börjar sakta förstå vad det handlar om. igår var det så dags för sista grovklippningen innan utställning. nu är det bara finputsningen kvar. Ikväll skall jag dessutom återigen iväg på ringträning. tanken är att åka en gång i veckan, minst, innan det är allvar! Både Faxe och jag behöver få vänja oss vid hur det går till och att vara på samma plats som minst 30 hundar utan att stressa iväg. Där har vi nog det största problemet just nu! Faxe och jag lunkar ju mest omkring hemma på tomten på dagarna och är absolut inte vana vid en sådfan sittuation. Men jag tänkte att vi skulle lära oss nu så han slipper bli så pipig när vi är där. Dessutom ligger en stor utmaning i att få honom att springa så där snyggt och avslappnat med öronen elegant frammåt i ringen. Så tips på hur jag skall lyckas där tas tacksamt emot. Tills vidare så tränar vi på. Nu är det lite för varmt att springa runt och träna på gräsmattan på dagen så det får nog bli kvällsaktivitet av det framöver! Så här såg Faxen ut efter att jag hade varit på honom med saxen igår......  :-)


     

 

   

 
 
Christina

Christina

20 april 2011 16:02

Det kommer säkert att gå galant... :) Du har ju en vacker jycke i snöret.
Kram!

http://www.mawerickstars.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Karlsson - 3 december 2014 23:11

Ta vara på tiden säger alla. Det går så fort och kommer aldrig mer igen! Jo tack! Det känns om en evighet sedan som jag var så där flodhäst-stor och hade ont för att minisarna knödde neråt allt för tidigt. Nu är de redan ganska stora, ja det är d...

Av Therese Karlsson - 1 september 2014 08:47

Ja, jag vet att det blir bättre när jag åkt därifrån! Ja, jag vet att det är bara att ringa om jag orolig. Men jag inte orolig för att det inte ska bli bättre när åkt. Faktum att det är fruktansvärt att stå på andra sidan fönstret och försöka skrat...

Av Therese Karlsson - 26 augusti 2014 20:11

Efter att ha gått omkring inomhus hela dagen kändes en promenad i solen som ett måste! Jag kopplar upp Faxe samtidigt som jag rullar en klubba runt, runt i munnen! Det är mycket tankar nu! Mycket som behöver redas ut och en grym huvudvärk att bota. D...

Av Therese Karlsson - 11 augusti 2014 21:10


Ett år går så fort och nu är du redan fyra! Vad hände med tiden och vem kan lära mig att stoppa den Jag skulle kunna ge vad som helst för att kunna det just nu! Du har fått stå ut med så mkt under det senaste året och det är inte alltid lätt att vara...

Av Therese Karlsson - 19 juli 2014 10:15


Att luta sig tillbaka mot en välvd klippa och lyssna på små kluckande ljud från havet och syrsor som spelar är helt klart avslappnande. Ändå gnager en längtan i hjärtat efter de som är kvar där hemma. En skön trygghet och glädje vilar dock i att ve...

Presentation


Var dag har något nytt fantastiskt att ge. Det gäller bara att ta vara på det och se skönheten i livet! Vad vore mitt liv utan min otroliga sambo, min familj, vännerna, mitt hem och vår hund?! Det finns så mycket underbart i mitt liv att vara tacksam för

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards